Veelgestelde Vragen
Home » Veelgestelde Vragen
Algemene Vragen
Als pgb-gefinancierde zorgaanbieder dient u net als wél gecontracteerde zorgaanbieders te voldoen aan kwaliteitscriteria (zoals opgenomen in de gemeentelijke Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp). Ben u eerder beoordeeld middels een aanbesteding of een pgb-kwaliteitstoets en voldeed u niet aan de criteria? In dat geval kunnen cliënten geen zorg bij u inkopen op basis van pgb.
Als u van mening bent dat de kwaliteit van uw organisatie inmiddels zodanig is verbeterd dat u nu wél aan de kwaliteitscriteria voldoet, kunt u een verzoek indienen om opnieuw getoetst te worden (conform artikel 12, lid 5 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp).
Bij een positief oordeel kunnen cliënten weer zorg bij u inkopen.
Wilt u een verzoek indienen voor de gemeenten Berg en Dal, Beuningen, Heumen, Mook en Middelaar en/of Nijmegen? Stuur een mail naar PGBaanbiedersrvn@nijmegen.nl.
Wilt u een verzoek indienen voor de gemeente Druten? Stuur een mail naar sociaalteam@druten.nl.
Wilt u een verzoek indienen voor de gemeente Wijchen? Stuur een mail naar contractenwmojeugd@wijchen.nl.
U wordt dan verder geïnformeerd over de procedure.
Als calamiteiten / geweld een directe inzet van spoeddiensten vragen (politie, brandweer, ambulance): bel direct 112
U bent als zorgaanbieder verplicht om calamiteiten/geweldsincidenten te melden. Meldingen dienen uiterlijk te zijn ontvangen op de eerstvolgende werkdag nadat de calamiteit / het geweldsincident heeft plaatsgevonden (tussen 8.30 en 17.00 uur). Afhankelijk van de vraag of het gaat om Wmo-zorg of jeugdzorg is de meldprocedure als volgt:
Wmo
Neem allereerst contact op met Wmo-toezicht, dat ondergebracht is bij de GGD Gelderland Zuid. De gemeenten in Gelderland-Zuid en de gemeente Mook en Middelaar hebben de Wmo-toezicht aangesteld als toezichthouder voor de Wmo.
- U kunt hier een melding doen
Meld ten tweede de calamiteit bij de ambtenaar integrale veiligheid/openbare veiligheid van de gemeente waar het incident heeft plaatsgevonden. De gemeente kan zo bepalen of er sprake is van maatschappelijke onrust ten gevolge van het incident of de calamiteit. U kunt bellen naar 14 024 of 14 0487, afhankelijk van de gemeente die u wilt bereiken.
Jeugd
Neem allereerst contact op met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
- Alle meld-en aanvraagformulieren vindt u hier
Meld ten tweede de calamiteit bij de ambtenaar integrale veiligheid/openbare veiligheid van de gemeente waar het incident heeft plaatsgevonden. De gemeente kan zo bepalen of er sprake is van maatschappelijke onrust ten gevolge van het incident of de calamiteit. U kunt bellen naar 14 024 of 14 0487, afhankelijk van de gemeente die u wilt bereiken.
Meer informatie over het calamiteitenprotocol vindt u op de pagina Documentatie en Downloads
Neem hierover z.s.m. contact op met het ROB via contracteringregio@nijmegen.nl. U bent als aanbieder verplicht om minimaal één maand voorafgaand aan een wijziging AGB code contact op te nemen met regio Rijk van Nijmegen/Rondom Wijchen om afspraken te maken over de wijze waarop de wijziging AGB code administratief wordt verwerkt. In veel gevallen heeft de wijziging (vergaande) administratieve implicaties voor u als aanbieders, maar ook voor de regionale backoffices.
U kunt melding doen via het Regionaal Meldpunt Zorg van het ROB. Dit kan via een formulier op deze pagina. Het Regionaal Meldpunt Zorg van het ROB is er voor inwoners, zorgverleners en medewerkers van wijkteams of lokale teams die (vermoedens van) fraude, financiële fouten, kwaliteitsproblemen of een ongewenste werkwijze van zorgorganisaties willen melden.
Onder voorwaarden mag een medewerker met een EVC-certificaat tijdelijk (maximaal 2 jaar) blijven werken. Hiervoor is goedkeuring van gemeente(n) nodig, aanvragen kan via het ROB. Vraag deze goedkeuring altijd en vooraf aan per medewerker waarop dit betrekking heeft. De beoordeling is maatwerk. Belangrijk is dat medewerkers die in aanmerking willen komen voor een tijdelijke goedkeuring:
- een duidelijk perspectief hebben om binnen twee jaar een zorgdiploma te behalen;
- een zorggerelateerd EVC-certificaat op het vereiste opleidingsniveau hebben waarin aan alle competenties/normen van het certificaat is voldaan.
Nee, een EVC-certificaat is niet gelijkwaardig aan een zorggerelateerd diploma en voldoet daarom niet aan onze opleidingseisen. Een EVC-certificaat kan wel helpen om vrijstellingen te verkrijgen en op deze manier versneld aan een diploma te komen.
Contracten & Toetreden
Het is, onder voorwaarden, mogelijk als hoofdaannemer te werken met een onderaannemer. Daarbij geldt dat u als hoofdaannemer aanspreekpunt bent voor de gemeenten en verantwoordelijk bent voor de dienstverlening van uw onderaannemer. Meer informatie kunt u vinden via Zorgprofessionals -> Documentatie en Downloads -> Onderaannemerschap.
Neem hierover z.s.m. contact op met het ROB via contracteringregio@nijmegen.nl.
Het ROB heeft namens de regio Nijmegen voor de verschillende zorgvormen vaak meerjarige contracten afgesloten. Tussentijdse toetreding is niet mogelijk. Het is, onder voorwaarden, soms wel mogelijk als onderaannemer zorg te leveren. Nieuws over eventuele nieuwe aanbestedingen in de regio zal worden bekend gemaakt via TenderNed.
Een aanvraag voor de inzet als onderaannemer verloopt altijd via de gecontracteerde hoofdaanbieder. Vraag uw hoofdaannemer om een ‘aanvraagformulier onderaannemerschap’ in te vullen en toe te sturen aan het ROB. Meer informatie kunt u vinden via Administratie -> Documentatie & Downloads -> Onderaannemerschap.
Hiervoor verwijzen we u naar de Wmo-verordening van de betreffende gemeente. Let op: om zorg te mogen leveren middels een pgb dient u te voldoen een groot aantal kwaliteitseisen.
De eisen voor het leveren van zorg in natura (ZIN) en een persoonsgebonden budget (pgb) zijn aan elkaar gelijk gesteld.
Onder de pagina “Documentatie en Downloads” en het kopje “Contracten: loopjaarkalender” staat het overzicht met de looptijd van de contracten en eventuele aanbestedingen.
Berichtenverkeer & Administratie
U ontvangt bij afkeur van declaraties altijd een Jw of Wmo 325 retourbericht. Hier worden retourcodes in meegegeven die de reden van afkeur weergeven. Indien u hier toch nog vragen over heeft, kunt u contact opnemen met de regionale backoffice waarvan het retourbericht afkomstig is. De contactgegevens vindt u hier.
De regio Nijmegen heeft een regionaal administratieprotocol berichtenverkeer ontwikkeld. Het doel van dit regionaal administratieprotocol berichtenverkeer is het vastleggen van de kaders en afspraken omtrent het berichtenverkeer die in de regio gemaakt zijn tussen de regiogemeenten en zorgaanbieders die zorg leveren in het kader van de Jeugdwet en Wet Maatschappelijk Ondersteuning 2015. Het administratieprotocol is te downloaden op de pagina administratieprotocol berichtenverkeer.
U kunt hierover contact opnemen met de backoffice van de gemeente waar de oorspronkelijke aanvraag is ingediend. De contactgegevens staan in het regionaal administratieprotocol berichtenverkeer.